MY learning in klas 1

Dit schooljaar beginnen we op MY college in leerjaar 1 met een nieuwe manier van onderwijs. Omdat het zo goed aansluit bij de visie van onze school noemen we het:  MY learning.

MY learning is gepersonaliseerd leren, het sluit naadloos aan bij de mogelijkheden van ieder, individueel (vandaar gepersonaliseerd) kind. We proberen bij alle leerlingen: eruit te halen wat erin zit, bij ieder vak. Bij elk vak werkt de leerling op zijn of haar eigen niveau, in zijn of haar eigen tempo.

Dat doen we door de leerstof in kleine stappen en digitaal aan te bieden. Hiervoor is een speciale Learning Portal en werken de leerlingen veel met hun iPad.

Van de learning portal haalt de leerling de lesstof , op zijn/haar niveau, in stappen, in zijn/haar tempo. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om vakken waar je goed in bent, op een niveau hoger te volgen, of te versnellen of te verdiepen in de lesstof. En als je een vak hebt waar je minder goed in bent, dan kun je hier ook meer tijd voor nemen. Zodra je het dan goed  doorhebt, kan je aan een volgend onderwerp beginnen.

Deze vorm van gepersonaliseerd leren is geïnspireerd op het Zweedse model van Kunskapsskolan EDucation (KED). Kunskapsskolan (letterlijk: kennisschool) is een Zweedse onderwijsorganisatie voor gepersonaliseerd leren die al ruim 20 jaar in meerdere landen scholen runt of ondersteunt met gepersonaliseerd leren en daar betere resultaten mee scoort dan het reguliere onderwijs. Leerlingen die in Zweden op deze manier leren, halen veel vaker op een hoger niveau een diploma dan ze van te voren hadden gedacht.

Iedere leerling vanaf leerjaar 1 krijgt een persoonlijke coach die de leerling begeleidt bij het plannen van de lesstof en het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces. Dit is heel belangrijk. Op deze manier wordt het de leerlingen geleerd stapsgewijs te werken aan hun eigen ontwikkeling. Iedere week heeft de leerling een persoonlijk gesprek met zijn/haar coach, waarbij aan de hand van het digitale logboek wordt teruggeblikt en afspraken worden gemaakt over nieuwe leeractiviteiten om zijn/haar leerdoelen te bereiken. De mentor/coach kan door middel van een digitaal volgsysteem nauwkeuring volgen hoe de leerling qua leerstof er voorstaat.

Het is de bedoeling dat leerlingen op die manier uitgedaagd worden om te blijven leren. Er wordt sterk ingezet op de visie dat je capaciteiten kunt ontwikkelen door vaardigheid en kennis te vergroten, flexibiliteit en verantwoordelijkheid te stimuleren en te leren om succesvol samen te werken.

Dat zijn de huidige eisen van een bewegende arbeidsmarkt in veranderende samenleving met steeds nieuwe verwachtingen en keuzes. Dat wordt de toekomst van onze leerlingen.

MY college is er helemaal klaar voor.